Feb 092017
 

De politie weet wat ze doet. Soms klagen mensen dat de politie zich aan de wet moet houden, maar die mensen hebben geen verstand van zaken, vindt de politie. Verkeerscontroles houden die eigenlijk iets anders zijn, mag tegenwoordig.

(bron: AT5)

We zien donkere beelden van Diemen, de zon ging die dag, 28 januari 2017, onder om 17:20. De cameraman van Inter Visual Studio’s kwam waarschijnlijk naar aanleiding van de burgenetmelding die 17:56 werd gedaan. Dan is veertig kilometer verderop de achtervolging al geëindigd. Vier inzittenden van een personenauto die toevallig op de A22 reed hebben onbekend letsel opgelopen. Dat was om 17:41.

 

De plaats van het ongeluk via rtv NH:

De auto van de toevallige slachtoffers:

De vermoedelijk gestolen auto:

Wat is er precies gebeurd? Hoe laat begon de achtervolging? Diemer Nieuws schrijft: ‘een achtervolging door een groot deel van de provincie. Dat melden woordvoerders van de politieregio’s Groot Noord-Holland en Amsterdam. Via een vooralsnog onbekende route belandde de automobilist op de A22, waar hij op het viaduct over de A9 op een andere auto klapte.’ De website van AT5: ‘Daarbij werden zulke hoge snelheden bereikt, dat de politie-eenheden grote moeite hadden het verdachte voertuig bij te houden. ‘ Dus een groot deel van de provincie Noord-Holland is die zaterdag doorkruist door een politieachtervolging met een zeer hoge snelheid. Waar zijn ze allemaal geweest? Is dit ongeluk het enige ongeluk dat tijdens de achtervolging gebeurde? Hoeveel politiewagens waren er bij betrokken? Waar waren de achtervolgers toen het laatste ongeluk gebeurde? Krijgen we de beelden van de dashcam te zien?

Waarom werd de auto gevolgd? Diemer Nieuws en rtv NH hebben het over een controle, waarbij de auto als ‘mogelijk gestolen’ opviel. Dat is gek. Als je een nummerplaat scant en checkt krijg je uitsluitsel: ja of nee. Verder is Zeezigt in Diemen een erg onwaarschijnlijke plek voor een politiefuik, het is een uithoek zonder doorgaand verkeer. Het lijkt er meer op dat dit zo’n verkeerscontrole ‘maar niet heus’ is, die gaat over criminaliteit en niet over verkeer. Dat vermoeden wordt versterkt door het feit dat er in Diemen ook een geparkeerde auto in beslag is genomen. Dus de politie wist waarschijnlijk achter wie ze aan scheurden, toen ze aan de levensgevaarlijke dollemansrit begonnen.

Ook staat deze actie in scherp contrast met de gebruikelijke handelwijze bij zogeheten ‘voertuigcriminaliteit’. Als een auto wordt gestolen schrijft de politie de gegevens netjes op voor de verzekering, maar daar blijft het ongeveer bij want het heeft geen ‘prioriteit’.

Het impulsief achtervolgen waar het niet echt nodig is heeft vier onschuldige burgers in het ziekenhuis doen belanden. Laten we hopen dat het goed met ze gaat. Soms zijn de gevolgen minder ernstig. Op 4 augustus 2016 bijvoorbeeld:

(bron AT5)

De politie achtervolgt wegens vermeende schoten, de inzittenden van de auto vluchten omdat ze die net hebben gestolen. Ook hier weer er vol op af, zonder dat de toedracht duidelijk is. Met 100 door de bebouwde kom, iemand die uit een rijdende auto springt en de wijde omtrek heeft het lawaai van de politiehelikopter te verduren.

Op 1 minuut 21: Frans Zuiderhoek licht toe wanneer de heli de lucht in gaat, en wat het nut eigenlijk is.

Hier blijkt weer dat de politie alleen met zichzelf bezig is. Als iemand niet meteen gehoorzaamt gaan alle remmen los om deze wetsovertreder meteen en zichtbaar in de kraag te vatten. Wie daarbij in de weg loopt is het leven niet zeker. Want ontkomen van de verdachte ondermijnt het aanzien van de dienders. Sinds de dood van een onschuldige inwoner van Maastricht in de politiefile op de A2 in 2011, om een benzinedief te pakken van wie het kenteken bekend was, is er niets veranderd. U bent gewaarschuwd.

Schulze